Reviews

The Tecno W4 Review: The Budget Friendly Device With A Touch Of Marshmallow

How does the Tecno W4 fare despite the 2500mAh battery and 2MP front camera? Find out in this review.

THE TECNO W4 REVIEW

 


POWERING ON THE DEVICE

Powering on the device takes about 35 seconds
start up time
 
Booting off time is about 5 seconds.
shut down time
 
On the chart, the Tecno W4 is higher than the Hot 3 when it comes to the boot time.
Device powering on stats
 
 
…But I am sure some of you are like.
download


UI.

If you aren’t one to be bothered by a Phone’s boot time, you might be interested to know that the W4 doesn’t come with the stock Android 6.0 UI, instead you have Tecno’s UI, the HiOS, but unlike what you have in the Boom J8, the W4 has left out one HiOS feature – the Hi Manager from the app list (Although if you go to settings and storage you can click on the cleaner to enact the Hi Manager feature).
tecno w4 hi manager hidden
 
See more UI screenshots.


When it comes to bloatware and preinstalled apps, you have the regular apps like Twitter, BBM, Palm play and others which can be uninstalled.


ALL ABOUT THE MARSHMALLOW

Okay, we know that Tecno launched the W4 with the hope that the Marshmallow feature might sweep you off your feet, but will it? What differentiates the W4 from the Boom J8 and other Lollipop devices when it comes to OS experience? At first glance, nothing much! But if you are an explorer, you will notice small features like the much talked about Google Now on tap which will give you useful information about anything highlighted with just a tap of the home button.
tecno w4 google now on tap
 
You also have the opportunity to limit an app’s impact on battery life when not being actively used in order to save battery life and not forgetting the advanced permission settings for your apps.
tecno w4 app permission
Google lives in the Settings Menu – what this means is that you can check/alter your account information for the many heads of the Google hydra from one section in the Settings menu. There is the do not disturb mode, that will ensure your apps or calls do no disturb you when you are busy.
tecno w4 review dnd
Smartlock will allow you to store your app passwords in the cloud which you can access whenever you move to a new device. Another marshmallow feature is the ability to add a line of text to your lock screen.
tecno w4 marshmallow
Finally, you have your Flex Storage that makes using SD cards or external storage devices as encrypted expanded storage for your apps and games on Android Marshmallow a whole lot easier.
Yeah, that is what marshmallow feature has to offer on the W4, worth it?


WHAT IS THE DISPLAY LIKE?

With the 720 by 1280 pixels and a 320dpi on the W4, you get an average phone display. I compared it with the Hot 3 in both indoor and outdoor situations and with the brightness to the maximum.
tecno w4 screen
I noticed that the W4 did quite better than the Hot 3, Remember I said in my earlier review that the colors on the Hot 3 look a little bit saturated.
Of course, I am not saying that the W4 has the best display as the test I carried out revealed some dead pixels, but when compared to another entry level device like the Hot 3, I’d pick the W4.

MAJOR BUMMER ALERT – THE 1GB RAM!

Just like the Hot 3, the Tecno W4 comes with the dreaded 1GB RAM, but the W4 comes with the Android Marshmallow which ensures that apps are well optimized, so will this make it perform way better?
My answer:
 
patrick-bateman-not-really
I tried playing 4 HEAVY games, individually, they played nicely, there were frame drops, but no significant lag, however, when I tried to multitask, yeah you guessed right!

game play

The W4 won’t meet your multitasking needs, but you don’t get any lag playing games individually.

THE CAMERA? LET US NOT EVEN GO THERE.

2MP front-facing the camera and an 8MP back-facing camera won’t earn an accolade in anyone’s books (At least the Hot 3 performed better in this department). Also, with the W4, you only get 4 modes. 🙁 At
tecno 2
 
 
See the various tests below:


 


IN COMES THE 2500mAh battery

Remember when I talked about Marshmallow doze and battery optimization for apps earlier? Well, they sure did a number on the W4. You get a slightly above average performance when it comes to the battery.
tecno w4 battery
 
Also, the doze comes into play when your device turns off. Don’t forget that you have the ultra power saving mode to quickly fix you up when you have little battery juice.
tecno w4 battery

HOW FAST DOES IT CHARGE?

I ran a test, started charging the battery by 8:14am  and by 9:55am (P.s.: Took the screenshot late, hence the 10:08 discrepancy) It had charged to 59%


I guess it had to follow the footsteps of the Tecno Boom J8 when it comes to charging (The J8 takes its time to charge), but I’d still score it a little bit higher than the J8 when it comes to charging.
Tecno w4 charging
 

AUDIO PERFORMANCE

Given that the speaker is placed at the back, you might have some restrictions when you place your device on the table.  Overall, the quality isn’t so great, but for a N23,000 device, It is manageable.
Tecno W4 speaking_misstechy
 

OTA UPDATES

I received a firmware update that was about 252MB in size to enhance machine stability and patch bugs.
tecno w4 update
However,  I am not sure if the W4 will receive the Android N update (That would be asking for too much, wouldn’t it?).


DOES THE W4 HEATS UP

Not at all.Following from the RAM test, I tested out the temperature after playing the games for about 30 minutes with the flashlight switched on during this process, see the results below: (P.S: The range before playing the game was between 30 and 31)


GIMMICKS

You have the basic magic gesture, which includes tap to wake (This will turn off the screen when you double click)
tap to wake
 
Your Gesture control
camera gesture
 
Musical Gestures will control your music with your fingers.tecno w4 music gesture
 
Finally, you have your flip and wave to answer


HOW MANY SENSORS DOES THE W4 HAVE?

Just 3, the accelerometer, Proximity, and light sensors.
tecno w4 sensors

FLAWS

Thank God there were no grammatical  blunders or Chinese words this time, but asides the shortcomings mentioned, I noticed that the W4 comes with 10GB of ROM, despite it having 16GB on paper
tecno
 
Not really a flaw, but the Tecno W4 doesn’t support USB OTG
tecno w4 usb otg


BENCHMARKS

Surprisingly, it performed better than the Hot 3 in the Antutu benchmark, but the Hot 3 slightly had an edge in other benchmarks.
 
 
tecno benchmark


MY GIF CONCLUSION

How much of a side chick is this devicetumblr_n5jipuZK8z1r295ako2_250_1
Does the Marshmallow OS bring in anything significant to the table?
tumblr_lqvmosIOzc1qc7geho1_500
 


OVERALL

I can sense a “the battle of the side chicks” post coming soon because I feel the W4 is another device that can pass off as a side chic material if you have enough to get a second device or the main chick for those who don’t. Of course, it comes with a lot of shortcomings and the Marshmallow OS isn’t enough to make us overlook these shortcomings, but overall, I think the OS made it have a slight edge over its direct competition.


TRIVIA:

Can you guess which display is the Tecno W4?
tecno w4 trivia
 
The one on top or the one below?
 

Ad

229 comments on “The Tecno W4 Review: The Budget Friendly Device With A Touch Of Marshmallow

  1. Xtopher says:

    The 1GB ram is a turn off.. i’ll pass..
    Still waiting for the Samsung A9 Pro..

    1. Oneblackguy says:

      Sigh.. Tecno my Tecno..if only you had made this device come with 2gb ram. Smh. Anyways misstechy your trivia is easy na.. the one above is the w4.

      1. MizMyColi says:

        See, the thing is most of us really don’t care. I’m actually a proud owner of the device. The only lag I’ve experienced is when I’m unable to play my movie subtitles on my VLC player. Gosh, I have a 75k device sitting here with me with almost same specs as the w4, Only it runs on different platform (Qualcomm Snapdragon) and the reality is if both of them were to fall off a table simultaneously, I would go for the 23k W4 first. I think the device gives more value for less. My 2cents.

        1. Amazinggrace says:

          God will bless you for your honesty

          1. tolung says:

            amen

          2. annkorede says:

            copy copy

          3. annkorede says:

            amen

        2. tolung says:

          nice one bro

          1. annkorede says:

            yeah

        3. Sured says:

          Wow!!! See comparison abeg

          1. annkorede says:

            bad comparison

        4. annkorede says:

          nawa

        5. Snow says:

          Please Mizmycoli, can you access the Google play Store, I am having issues downloading apps from mine.

      2. tolung says:

        how will a phone below 30k come with 2gb ram na
        be considerate pls

        1. annkorede says:

          you know we are Nigerians
          we like awoof
          that why

          1. bolu says:

            Lool awoof

        2. shaneefe says:

          Why can’t it??

          1. ty says:

            Yeah….why can’t it?

        3. steve says:

          Don’t mind them jare…….Nigerians like FOC things

      3. annkorede says:

        lol
        it is stillcool jooor

    2. tohkunboh says:

      This is a budget phone..oga someone in my house just bought this today,if u pass someone will ship :p

      1. Amazinggrace says:

        Hope the person is enjoying it?

        1. tolung says:

          he will obviously na

          1. annkorede says:

            abi na

        2. Sured says:

          The person has no choice than to enjoy it.

          1. annkorede says:

            lol
            bad guy

        3. tohkunboh says:

          yes shes

          1. annkorede says:

            lol

        4. annkorede says:

          y wunt d person na

      2. tolung says:

        lol
        snap leme see it naw

        1. annkorede says:

          be looking for picture dia

      3. annkorede says:

        lol

    3. oyindebrah says:

      LOL even me I don’t like the 1gb ram but I heard it doesn’t hang..it act like 2gb

      1. Amazinggrace says:

        You heard? I advice you to get the phone. I am using the phone right now and it is a kill

        1. tolung says:

          hmmmmm
          oya ama go get it

          1. annkorede says:

            have you gotten it?

        2. Sured says:

          Really? Are you talking outta experience?

          1. annkorede says:

            sure he was i guess

        3. annkorede says:

          hmmmmmmm

      2. tolung says:

        yeah,it actlike it

        1. annkorede says:

          coool

      3. tohkunboh says:

        yes it doesnt hang..
        its a tecno marshmallow
        remember

        1. annkorede says:

          nice one

      4. annkorede says:

        yeah
        that true

    4. Amazinggrace says:

      The phone acts like it is even 2GB. IT DOESNT hang… Oooops, why am I even answering a samsung troll

      1. tolung says:

        lol
        sorry

      2. annkorede says:

        hmmmm
        cool stuff

      3. shaneefe says:

        hmm

      4. pius says:

        I respect that!…

    5. tolung says:

      naso

      1. annkorede says:

        lol

    6. teefeh says:

      you guys should stop doing like 1gn ram is bad

      1. annkorede says:

        i wonder oooo

      2. shaneefe says:

        pls it is terrible…hian

      3. pius says:

        it is jare……haba!

      4. dave says:

        1gb ram isn’t that bad…….but it’s 1gb ram. who the hell still wants to use that?

      5. dave says:

        except of course there’s a guarantee that the device won’t hang……like the W4 now that has marshmallow

    7. annkorede says:

      smh

    8. dave says:

      even with the 1gig ram it doesn’t hang. i think that’s pretty cool

      1. Pius says:

        It’s because its a marshmallow device na……..

  2. Harrie says:

    Umm great review, guess that’s what you’ve been up do for days now… Ummm the trivia!! The image down is supposedly the W4…
    #JustSaying
    Cherrio

    1. tolung says:

      lol
      what are you saying na

      1. boluwatifecoke says:

        i wonder ooooo

      2. annkorede says:

        i tire

      3. shaneefe says:

        he is saying the trivia image is d w4 since u didnt hear well

        1. Pius says:

          Hear bawo?………

    2. annkorede says:

      just saying what na

    3. Pius says:

      LOL…you pipu should leave the guy na

  3. Bodexowen says:

    Another side chick. The image below seems to e the W4.

    1. Amazinggrace says:

      W4 is main chic dude

      1. tolung says:

        tell him ooo

        1. annkorede says:

          abi na

      2. annkorede says:

        yes ooooo

    2. tolung says:

      lol
      main chick ni oooo

    3. boluwatifecoke says:

      yeah it is

    4. annkorede says:

      lol
      that themain chick oooo

  4. Uke Enun Jnr says:

    Poor specs for me tho, but what can i say?? shae they call it a mid-ranger!! I would prefer buying something larger and more “specy” because that battery, camera, size, processor, storage etc, ain’t gonna do much for me. Now, unto that trivia matter, its the one below that’s W4 because of the bluetooth and wifi symbol seen in previous pics above, while the one on top with gmail notification is the Hot3…#MissTechyForever

    1. ADAEZEPATRICIA says:

      I can only see bad belle-ism in your comment. the W4 is a perfectly smart device and soecy.

      1. tolung says:

        leave him is trying to form rich niga

        1. boluwatifecoke says:

          lol

          1. dave says:

            LOL…..*rich nigga*

      2. boluwatifecoke says:

        i tire mehn

        1. annkorede says:

          lol

      3. annkorede says:

        100 percent bad belle

    2. boluwatifecoke says:

      guy just shut up pls

      1. annkorede says:

        asin i tire mehn

    3. annkorede says:

      this one is just stupid ooooo

    4. steve says:

      Seems like you just commented cos you have a crush on miss techy!

  5. KingAbsolute says:

    The prize is affordable but that doesn’t mean they should go ‘easy’ on its features, perfect side chick indeed.
    The one below is the W4,

    1. ADAEZEPATRICIA says:

      The price is good and the feature is specy. Lets appreciate good product without bias

      1. annkorede says:

        the price and d features fit each other

    2. tolung says:

      kind of right

      1. boluwatifecoke says:

        not kind of right
        he is right

        1. annkorede says:

          yeah he is

    3. boluwatifecoke says:

      you are right on that
      butif you not satisfy you can go for the j8 then

      1. annkorede says:

        exactly

    4. annkorede says:

      yes you are ryt

  6. zita obeta says:

    Nice review… nothing cool about the phone.
    The one below is the W4

    1. Amazinggrace says:

      Bad belle that hasnt even used the phone is talking. I am proud of my W4

    2. boluwatifecoke says:

      nothing cool??
      for real?

    3. oyindebrah says:

      LOL i refuse to ship this comment
      \how can you say theres nothing about w4
      its android 6.o
      damnnnn

    4. annkorede says:

      everything is cool abot the phone

  7. Amazinggrace says:

    A very bias review

      1. Amazinggrace says:

        I am using W4 and I can tell you that I am highly impressed with the phone. Glad it is even affordable

        1. boluwatifecoke says:

          lol

          1. femikutti says:

            y are you impressed na

        2. femikutti says:

          me too inam impressed

        3. annkorede says:

          lol
          confused boy

      2. femikutti says:

        yeah,
        please ask him again

    1. Titi says:

      A very bias comment .. mschew ??? @ amazinggrace

      1. Amazinggrace says:

        Yes, the review is bias and highly unfair

        1. boluwatifecoke says:

          shut up jooor

          1. femikutti says:

            lol
            calm down na

        2. femikutti says:

          u dunt even have a reason y you think it is bias
          nawa oooo

      2. boluwatifecoke says:

        i swear mehn
        that guy should be called bias himself

        1. femikutti says:

          lol
          Mr bias

      3. femikutti says:

        exactly that is it

      4. annkorede says:

        exactly

      5. Onye says:

        He is a deluded fellow clearly

    2. tolung says:

      how??

      1. boluwatifecoke says:

        ask him pls

      2. femikutti says:

        he as no reason ooooo

    3. boluwatifecoke says:

      y did you say so?

      1. femikutti says:

        no reasonbro
        his just been st

    4. femikutti says:

      my question is how??

    5. annkorede says:

      another goat on this post

  8. MizMyColi says:

    As the the trivia. The device below is Tecno W4.
    The Wifi icon gave it away.

    1. MizMyColi says:

      As *for*

    2. Amazinggrace says:

      10,00000 likes

      1. boluwatifecoke says:

        smh

        1. femikutti says:

          lol

      2. annkorede says:

        yeah sure
        lol

    3. boluwatifecoke says:

      hmmmm

    4. femikutti says:

      bad guy

    5. oyindebrah says:

      lol amazing trivia

    6. YorubaGo says:

      We know you’re an owner
      Get out abeg

  9. Jason says:

    @Misstechy… Loving that wallpaper… Seems you an extreme Hillsong United fan. Well, i think you’ve now met someone more extreme on that. Do me a favour and push that wallpaper to my mailbox (Jay4Lillian@gmail.com) and it’ll be really appreciated. By the way… Is the 2GB space what you get outta the box or youve got stuff in it already? Thanks in advance, Spaniards will say Griacias Mi Reina.

    1. Tobi Ayeni says:

      Lol, I doubt your claims on Hillsong United, though and will gladly send you the wallpaper. No, I had installed several games before taking that screenshot.

      1. boluwatifecoke says:

        HMMMMMM
        me too pls

        1. femikutti says:

          you too??

      2. femikutti says:

        cool

        1. YorubaGo says:

          Who’s this ediot na

    2. boluwatifecoke says:

      the wallpapers are so colorfull

      1. femikutti says:

        xoxoxoxoxo
        cool

    3. femikutti says:

      hmmmmmmmmm

    4. annkorede says:

      lol
      bad guy

  10. Wizy says:

    Nice one Tobi. You really showcased your hard work once again with this comprehensive review. Keep up the good work dear.
    Commenting from WizyTechs.Com

    1. Tobi Ayeni says:

      Thanks so much 🙂

      1. Amazinggrace says:

        I am your number one fan but you fall my hand with this unfair review.

      2. Oladipupo22 says:

        Tobi
        You’ve never talked about your life outside tech blogging!
        What’s your Twitter handle?
        Mine is @LadiSpeaks

    2. boluwatifecoke says:

      lol

    3. femikutti says:

      lol
      nice one

    4. oyindebrah says:

      shes amazing on this one

    5. annkorede says:

      cool

  11. StrawberryCustard says:

    Does well 4 a 23k device, the no OTG & 1GB RAM r to be expected. Its not targeed at gamers n heavy users. And on ur chart it has second lowest boot time (along with the Innjoo). btw I c u like Hillsong 🙂

    1. Adenikejeff says:

      Makes lotta sense

      1. femikutti says:

        you are ryt

        1. femikutti says:

          lol

    2. boluwatifecoke says:

      yeah youn are ryt

    3. tohkunboh says:

      you are right

    4. annkorede says:

      yup yup

    5. ty says:

      Yeah…….that’s true

  12. Anonymous says:

    woow

    1. boluwatifecoke says:

      what is wowing you

      1. femikutti says:

        why are u beefing na

      2. annkorede says:

        lol
        na fight??

    2. femikutti says:

      lol

  13. ADAEZEPATRICIA says:

    I can see people commenting from ignorant position

    1. boluwatifecoke says:

      exactly

      1. femikutti says:

        lol

    2. femikutti says:

      lol
      sorry ma

  14. manufan says:

    Actually, the phone is great considering the price.

    1. boluwatifecoke says:

      yeah that true

      1. femikutti says:

        yeah

    2. femikutti says:

      yeah
      it great comparing it to it price

  15. Adenikejeff says:

    I read this page and almost got confused, but my techy friend advised me to buy the phone and I have bought it… no regret since

    1. boluwatifecoke says:

      you cant regret na
      it s cheap
      seeur mouth
      lol

      1. femikutti says:

        lol
        leave him joor

    2. femikutti says:

      wow
      that a great news

  16. Amazinggrace says:

    For jesus’ sake we are talking of a 23k phone with such great features….

    1. boluwatifecoke says:

      asin
      it is amazing

      1. femikutti says:

        yeah yeah
        you can say that again

    2. femikutti says:

      iwonder oooo

    3. pius says:

      I mean……it’s quite amazing yeah?

  17. Uke Enun Jnr says:

    Hmm just passing by and some comments attracted me in here, well i can clearly see a bright display of various opinions and i truly feel that there is no need refering to any comment or the review in itself (which was TopNotch anyway) as bias, because we are all entitled to our diverse opinions in the comment-box, so please no one should feel bad if any person just speaks their mind. If you are using or have used the device and it was good, then tha’s okay, for us who feel its not a good enough device, fine. Remember its all about choices….
    #MissTechyForever

    1. boluwatifecoke says:

      shut up jooor

      1. femikutti says:

        lol

    2. femikutti says:

      hmmmmmmmm

    1. boluwatifecoke says:

      lol

      1. femikutti says:

        smiles

  18. Sured says:

    Lovely device… very friendly to the pockets….lol

    1. boluwatifecoke says:

      have you bought it?

      1. femikutti says:

        guess he as

    2. femikutti says:

      yeah it is sleek

  19. Samm says:

    You guys!!
    This is a 23k device don’t expect a GS7 performance from it…
    BTW The phone below is the W4 the front camera position gave it away

    1. boluwatifecoke says:

      helpme tell dem ooooo

    2. femikutti says:

      yeah

  20. Bodexowen says:

    This Amazinggrace is here just for trouble

    1. femikutti says:

      lol
      exactly

  21. Anonymous says:

    “cool review”

    1. femikutti says:

      you can say that again

  22. Oduro says:

    pls with fair comment the device is okay i have it with me about two 2weeeks now W4 is cool not the low price tag but it’s performance

    1. femikutti says:

      yeah right

  23. annkorede says:

    wow
    thisis sincerely a nice device
    kudos to tecno

    1. shaneefe says:

      Well

  24. shaneefe says:

    Ok phone for the budget

  25. ty says:

    Nice review……..

  26. steve says:

    Nice review. I was gonna lash out when i heard it was a 1gig ram phone but i think the marshmallow os covers that up

  27. dave says:

    After everything the only part i’m not really impressed with is the battery

  28. dave says:

    I think that’s why some people will still opt for the l8 cos there’s not much difference in the specs

  29. Roman says:

    I’ve been a Miss Techy fan since long ago, and I got a confession. This is THE BEST review EVER! So detailed and I love how you provided screenshots for every feature, Tobi. Good work!

  30. Dejosh says:

    Pls, does this phone goes hot and drains the battery during heavy game play? Am a game lover but the battery isn’t an encouraging factor for me…!

  31. Ayotunde says:

    Nice review Moss techy, though I would have loved to know the full specs of this phone, especially the kind of MTK quad core it’s using. I hope the phones full specs can start reflecting on your next reviews.

  32. Abiola says:

    I disagree with your review about the w4 heating up, I got one 2 months ago and trust me I can boil an egg with the heat. The most annoying thing about the phone is that it stopped booting just like that, the battery went down, I got home to charge it and it never came up, the funny thing is that the foolish phone was still getting heated up.

    1. Tobi Ayeni says:

      It’s probably a defect with your device, you should return it.

  33. Bj says:

    can I get a phone of 2 GB ram under 30k

    1. Kate says:

      Yes for sure. You can get a phone of 2GB ram under 30000 naira. See my blog.

  34. Kofi Gh says:

    the music volume is a big turnoff for me. there’s limit to the music volume even when using the loudest earpiece on the market. this is for the nice guys to protect their ears, I think. but I’m not that type. I like to go crazy with my music volume.
    pls is there a way I can override the preset volume max ?

  35. emmzzy says:

    Comment Text* How much now w4 and btween w4 and w3 LTE which is good

  36. Pius says:

    Is there anyway to make it otg supported even if rooted

  37. Sadiq says:

    Nice review. Your review is filled quality. Nice ?

  38. Kate says:

    Awesome Review. The photo where it says “Na boot time we want chop”made me laugh. I’m still laughing. Thanks

  39. Goddy says:

    I am really planning on buying this phone because of the marshmallow and 4G features.

  40. NGTECH says:

    Pls, does this phone goes hot and drains the battery during heavy game play? Am a game lover but the battery isn’t an encouraging factor for me…!

  41. Emeka says:

    Excellent phone choice I made

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll to top